• Winterband

Winterbanden: Zinvol of zinloos?

Wanneer de eerste echte herfstbuien het land binnentrekken, vaak in september of uiterlijk oktober,  is voor velen aanleiding om de banden te laten wisselen. Zeker wanneer er een verdwaald sneeuwvlokje zich vroeg in de winter meldt, zijn de winterbanden bijna niet aan te slepen. Meer dan 1.000.000 winterbanden gaan er per jaar over de toonband. Want iedere autorijder zou toch moeten weten dat je vanaf temperaturen lager dan 7′ Celsius het grote wisselmoment is. En in (bijna) elk leasecontract is de optie “winterbanden” aangevinkt. Veiligheid wordt vaak als argument gegeven maar is dat wel zo? Of is het een slimme marketingtruc waar we erg gevoelig voor zijn?

Zomerbanden kunnen zolang het niet sneeuwt

Een aantal objectieve Duitse consumententesten heeft uitgewezen dat zomerbanden bij koud weer prima voldoen, zelf als het kwik rond het vriespunt komt. En natte wegen lijken ook niet een dusdanige invloed te hebben zoals je misschien dacht. Uit diezelfde testen is gebleken dat winterbanden wel degelijk voordelen ten opzichte van zijn zomerse broertjes heeft wanneer het heeft gesneeuwd en de wegen zijn opgevroren. En ja, ze bieden meer grip (2 tot 4 maal meer dan zomerbanden) wanneer je met de auto optrekt, remt of een bocht neemt. Ter illustratie: een auto die 50 km per uur rijdt heeft met zomerbanden maar liefst 63 meter om tot stilstand te komen terwijl dat met winterbanden ‘slechts’ 32 meter is. Daarnaast neemt het aantal slippartijen met maar liefst 40% af en zijn er 20% minder botsingen ontstaan bij doorglijden.

Voorzichtiger rijden als goedkoop alternatief?

Minder hard of voorzichtiger rijden als alternatief voor winterbanden biedt niet altijd de oplossing, aldus de ANWB. Sommige auto’s komen amper uit het parkeervak wanneer er sneeuw is gevallen omdat de zomerbanden te weinig grip hebben. En met de winters van de afgelopen jaren in gedachten, zouden winterbanden best nog wel eens handig kunnen zijn. Daarnaast vallen de kosten voor winterbanden mee waardoor geld geen steekhoudend argument is. Een set winterbanden gaat vaak gedurende de leaseperiode (vaak 48 maanden) mee en als bijkomend voordeel, de banden worden extern opgeslagen in plaats van een vochtige schuur of zolder.

Rijden in het buitenland

Een ander vaak gehoord argument voor winterbanden is dat de banden in bijvoorbeeld Duitsland verplicht zouden zijn. Hoewel dat niet met zoveel woorden is opgenomen in de Duitse wet, moet je wel je auto hebben afgestemd op de winterse omstandigheden. En gaat het een keer mis en je bent betrokken bij een ongeval, dan zal de politie kunnen stellen dat je onnodig risico heb gekomen door geen winterbanden te hebben. Wanneer het echt tegenzit, stelt de verzekeringsmaatschappij jou (mede)aansprakelelijk zelfs wanneer de schuld normaal gesproken bij de tegenpartij ligt.

Meer informatie over winterbanden

 

2018-05-03T16:24:46+00:00Categories: Wagenpark|Tags: |0 Comments

Leave A Comment