• Range rover interieur

Voorkom een te dure leaseauto met deze 5 tips

Gratis een auto van de zaak rijden bestaat niet. Links- of rechtsom kost het je altijd geld en natuurlijk krijg je daar ook iets voor een terug. Elke 4 jaar een nieuwe auto, benzine betaald door de baas en wanneer er iets stuk gaat, kun je zo binnen rijden bij de garage. Een leaseauto is een luxe en een heerlijke luxe ook wanneer je dit goed regelt. Maar je kunt er ook flink mee in het schip gaan wanneer je onderstaande dure fouten maakt. Als facilitair medewerker kun je jouw collega helpen bij de lease met de volgende aandachtspunten.

1. ‘Je hebt het kilometrage verkeerd ingeschat’

Het leasecontract wordt berekend op basis van het opgegeven aantal te verwachte gereden kilometers per jaar, of te wel het kilometrage. Rijd je de auto alleen zakelijk of ook privé? En is er in het lease-beleid ook een maximum genoemd voor het aantal privé kilometers?

Ga uit van 255 werkdagen en begin bij het aantal kilometers dat je alleen al nodig hebt voor het woon-werkverkeer. Tel daar het aantal verwachte kilometers op dat je zakelijk zal gaan maken. Mag je de leaseauto ook voor privé gebruiken en je wil er mee op vakantie, tel ook die kilometers er bij op. Rond het aantal af op duizendtallen. Wanneer een auto als secundaire arbeidsvoorwaarde wordt aangeboden, zullen veel mensen uitkomen rond de 25.000-30.000 kilometers per jaar. Voor collega’s die een buitendienstfunctie hebben, zal die waarschijnlijk tussen de 40.000 tot 60.000 kilometers per jaar zijn.

Wanneer je (veel) minder of meer kilometers rijdt dan vooraf opgegeven, kan de leasemaatschappij kosten in rekening brengen. Dit noemen zij meer-minder-kilometervergoeding. Dit zal tussen de 6 tot 12 cent (exclusief 21% btw!) per kilometer zijn, afhankelijk van de auto die je least.

2. ‘Je gaat uit van het meest gunstige brandstofverbruik’

Autoleveranciers geven een theoretisch berekend brandstofverbruik aan. Dit is het verbruik onder de meest gunstige omstandigheden. In het echte leven heb je te maken met andere mensen op de weg, weersomstandigheden, rijd je niet uitsluitend lange stukken op de snelweg, heb je regelmatig de airco of verwarming aan en rijd er ook wel eens iemand mee. Een verbruik van 1:23 zou hartstikke mooi zijn, maar de keren dat je dat daadwerkelijk haalt zijn op een hand te tellen.

Reken je niet rijk en haal hier zeker 10 tot 20% van af. Ben je een ‘vlotte’ rijder, dan kun je beter rekening houden met een negatieve afwijking tot wel 30%. Pas je brandstofvoorschot liever wat naar boven aan, dat scheelt weer bij de eerstvolgende afrekening. Betalen moet je (of jouw werkgever) toch en iedere keer een grote afwijking zal, niet onterecht, voor vragen kunnen zorgen. Zeker wanneer je structureel meer brandstof verbruikt dan vooraf berekend, zal ook de leasemaatschappij er voor kunnen kiezen om je voorschot naar boven bij te stellen.

3. ‘Je vergeet de verklaring geen privé gebruik leaseauto’ in te vullen bij de belastingdienst’

Wanneer je de leaseauto alleen zakelijk wilt rijden, moet je bij de belastingdienst de verklaring ‘geen privé gebruik leaseauto‘ inleveren. Zonder die verklaring gaat de belastingdienst er van uit dat je de auto ook privé rijdt. Je krijgt dan te maken met de bijtelling van de auto die maximaal 25% van de cataloguswaarde is. Geef dit ook door en/of bespreek dit met jouw collega’s van HRM afdeling.

4. ‘Je houdt geen kilometerregistratie bij’

Wanneer je de auto privé rijdt en niet het volle pond wil betalen aan bijtelling, kun je er ook voor kiezen om je kilometers bij te houden zodat je in een lagere/goedkopere bijtellingscategorie valt. Dit moet een sluitende administratie zijn die je ten alle tijden moet kunnen overleggen aan de belastingdienst wanneer zij hier om vragen. Wanneer de belastingdient te veel twijfel heeft over de geschreven kilometers, kun je voor het volledige bedrag belast worden.

5. ‘Je rijdt meer privékilometers dan afgesproken’

Om te voorkomen dat een leaseauto gebruikt wordt als gratis taxi of pakketdienst, staan er in veel leasebeleidstukken een maximum aan het aantal te rijden privé kilometers. Meestal ligt dit rond de 15.000 kilometers per jaar. Wanneer je meer kilometers rijdt, kan de werkgever vragen om een verklaring. Vaak zal hij dat willen zien in de vorm van een kilometeradministratie. Dit kan een lastig verhaal worden wanneer je drie keer per jaar op en neer rijdt naar zuid-Spanje, naast je reguliere privé gebruik.

De leasemaatschappij houdt ook in de gaten of je volgens het geschatte kilometrage rijdt. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de ingegeven kilometerstand bij het tanken maar ook wanneer je al eerder aan een servicebeurt toe bent dan zo gepland. Wees er zelf ook bedacht op en bespreek grote afwijkingen (vooraf!) met zowel je leidinggevende als wagenparkbeheerder.

One Comment

  1. Nicolas 29 december 2017 at 18:05 - Reply

    Bedankt voor de tips. Binnenkort krijg ik mijn eerste lease-auto. Hopelijk is dit alleen maar geluk.

Leave A Comment