• (Slim) meer parkeerplaatsen creëren doe je zó!

(Slim) meer parkeerplaatsen creëren doe je zó!

Een bedrijfsgebouw kan eigenlijk niet zonder parkeerplaatsen. Al stoppen bus en trein pal voor de deur en kunnen mensen droog overkomen, er zullen altijd mensen zijn die de voorkeur geven de auto. Parkeren bij het werk is een lastig onderwerp. Want iedereen heeft hier wel een mening over. Maar hoe kan je (slim) meer parkeerplaatsen creëren zonder ruimte hier voor vrij te maken?

Parkeerbeleid: wie wel een (eigen) parkeerplaats en wie niet

Parkeerbeleid is altijd onderwerp van discussie. De directie wil graag voor de deur parkeren. Maar maar is dat nu wel zo handig? De facilitaire afdeling heeft een of meerdere plekken vaker nodig. Hebben accountmanagers met een auto van de zaak recht op een parkeerplaats? En mensen die het langst in dienst zijn hebben de meeste rechten en dus recht op een plaats, of niet? Weer een ander roept ‘vrouwen en gehandicapten eerst!‘ en weer iemand anders komt met een voorstel om de parkeerplaatsen te verloten of te verhuren. Met Het Nieuwe Werken is er misschien wel reden om niets te regelen dat het probleem zich vanzelf oplost (of juist ontstaat?) door het ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt-principe‘ te hanteren.  Waar men het doorgaans wél snel over eens is, is dat lichamelijk beperkte collega’s een invalideplek moeten krijgen. Hou er rekening mee dat een invalideplaats minstens 6 bij 3,5 meter groot moet zijn en niet verder dan 50m van de entree. Let ook op of geen hoge stoepranden of paaltjes in de weg staan.

Kostbare grond

De vierkante meters die nodig zijn voor het parkeren van auto’s zijn duur want met een parkeervak zelf ben je er nog niet. Je hebt ook ruimte nodig om je auto in het vak te rijden. Al met al dus dure meters! Een goede indeling kan veel voor je terrein (en dus de kosten) doen:

parkeerplaatsen

bron: ‘de kantoorverhuizing’, C. Bouthillier

 

opstelling schetsnr Maten parkeerplaats in m Oppervlakte per auto incl. ruimte voor rijbaan, in m2 Plaatsen per 100 m2 Plaatsen per 100m op één weghelft
0’ 1 6,0 x 2,0 22,5 4,4 17
30’ 2 5,0 x 2,3 26,3 3,8 21
45’ 3 5,0 x 2,3 20,3 4,9 31
60’ 4 5,0 x 2,3 19,2 5,2 37
90’ 5 5,0 x 2,5 19,4 5,1 40
90’ 6 5,0 x 2,3 19,0 5,3 44

 

parkeerplaatsen

bron: ‘de kantoorverhuizing’, C. Bouthillier

Wanneer auto’s in het verlengde van elkaar parkeer, recht of verspringend, dan zul je grotere verschillen in autolengte gemakkelijker compenseren bij een visgraatindeling.

Extra parkeerplaatsen huren

Kom je alsnog te kort aan parkeerplaatsen, dan kun je overwegen om deze te hiren bij een particuliere of gemeentelijke parkeergarage/plaats. Om je een idee te geven van de kosten per parkeerplaats (in de randstad):

  • Vergunningparkeren op een vaste plek € 250 – € 750 per jaar
  • Vergunningparkeren in de stad € 250 – € 2000 per jaar
  • Particuliere of gemeentelijke parkeergarage € 1000 – € 3500 per jaar

2017-02-27T14:18:26+00:00 Categories: Wagenpark|Tags: |0 Reacties

Reageer