• bedrijfsuitje

Hoe kun je een leuk bedrijfsuitje organiseren?

Een bedrijfsuitje kan diverse doelen hebben: gewoon voor de fun, voor teambuilding, als kennismaking of als een beloning voor geleverde resultaten. Hoe laat je een bedrijfsuitje slagen? Hoe groter en gevarieerde de groep, hoe lastiger het is. Maar onmogelijk is het niet, zeker niet met deze tips!

Geheim houden of open zijn?

Afhankelijk van de doelgroep kun je er voor kiezen om de eindbestemming tot het laatst geheim te houden. Maar de ervaring leert dat collega’s graag willen weten waar ze aan toe zijn, zeker hen die een gezinssituatie met kinderen hebben of buiten het werk andere bezigheden hebben. Hoe goed bedoelt ook en hoe grappig het voor de organisatie kan zijn om een “wat moet je meenemen-lijstje” zo extreem mogelijk te maken met EN zwemkleding EN winterkleding, je maakt er maar weinig mensen écht blij mee.

Wat ga je doen?

Wat je gaat doen hangt samen met de vraag of het bedrijfsuitje alleen voor de collega’s  is of ook voor de partners en/of kinderen. En ook hier weer de vraag, wie is je doelgroep? Jonge collega’s zijn over het algemeen makkelijk bereid om iets “achterlijks” te doen dan de ouderen. Ouderwets steengrillen en bowlen is misschien niet heel hip maar is wel een activiteit waar veel mensen aan mee kunnen doen. Paintballen is toch meer een (jonge) mannen-ding dan dat het voor vrouwen is. En cupcakes bakken vinden vrouwen over het algemeen toch leuker dan de mannelijke collega’s. Raften is leuk met een jonge groep mensen maar je hoeft met een oudere groep collega’s zeker niet alleen maar een casino avond te organiseren.

Je kunt het zo duur maken als je wil (of mag)

Budget kan van grote invloed zijn op de te kiezen activiteit. Wil je het beperkt houden en kies je alleen voor een diner met drinken erbij en laat je mensen op eigen gelegenheid komen, dan ben je toch al snel € 50,- per persoon kwijt. En je kunt het zo duur maken als dat jij (of de baas) wil. Onbeperkt consumpties of geef je een ieder muntjes? Regel je het uitje zelf of laat je dat doen? Vraag je mensen om met eigen vervoer te komen of huur je een bus of een boot af? Een bus kost al snel € 1000,- en dan komen er nog allerlei extra kosten bij. Wil je de kosten drukken, dan kun je het misschien samen laten vallen met een overleg dat weer uit een ander potje wordt betaald.

Wanneer je ga je?

Niet elke organisatie staat te springen om één of enkele dagen de deuren te sluiten om een goed feestje te geven. Een middag en/of avond kan ook prima. En plan je het uitje in de zomermaanden of juist niet? Zorg je voor een alternatief programma bij slecht weer of voor collega’s met een (fysieke) beperking? Het uitje op een moment plannen dat veel collega’s hun wekelijkse vrije dag hebben, is vragen om gezeur. Lang niet iedereen zal bereid (kunnen) zijn om de privé afspraken om te gooien om koste wat het kost mee te gaan. En een bedrijfsuitje verplichten is vragen om problemen. Respecteer dat een collega zijn privé en zakelijk leven gescheiden wil houden. En soms is dat overigens ook maar beter ook. Zeker als die persoon een stuk zelfkennis op heeft gedaan in het verleden. Het zal de eerste en de laatste keer niet zijn dat een collega toch geen maat weet te houden met de (gratis?) alcohol en teambuilding wel erg serieus neemt. Of erger, gaat ruzie zoeken!

Ondankbare taak?

Een uitje vinden dat iedereen leuk vindt is zo goed als uitgesloten. Je kunt hooguit je best doen om een activiteit te kiezen die veel mensen leuk vinden. Bereid je vast voor dat zeker 65% wat te mopperen heeft, aldus Intermediair. Bijna de helft van de mensen heeft commentaar over de locatie of de activiteit. En 10% heeft wat te melden over het eten dat niet lekker was, de drankjes die lang op zich lieten wachten of iets tijdens het uitje zelf. En nog eens 10% hoor je pas achteraf hun beklag doen. Trek het je niet te veel aan!

Nog een aantal tips!

Maak een leuke uitnodiging

Geen eenvoudig mailtje met een vergaderverzoek, maar maak, als het budget het toelaat, er iets leuks van. Dat kan met een hint, of met een item zoals een strandbal. Zeker als je wilt dat mensen zich aanmelden via een website of speciaal formulier, is een aantrekkelijke uitnodiging een must!

Zorg voor foto’s

Je kunt afspreken dat een collega, die als hobby foto’s maakt, zorgt voor de vastlegging van je uitje, of die collega die geen zin heeft om mee te doen maar wel foto’s wil maken. Maar misschien huur je een professionele fotograaf in die later ook een leuke fotorapportage maakt.

Evalueer en leer

Vraag na aflop naar de ervaringen van de mensen. Dat kan door hier bij het koffieapparaat of tijdens de lunch naar te vragen maar dat kan natuurlijk ook met een korte vragenlijst die je via e-mail of intranet verspreidt.

Links en Tips

[accordion] [accordion_item title =”Algemene Links”] [/accordion_item] [accordion_item title =”Strandactiviteiten”] [/accordion_item] [accordion_item title =”Bijzondere locaties”] [/accordion_item] [accordion_item title =”Een keer iets anders”] [/accordion_item] [accordion_item title =”Budget”] [/accordion_item] [/accordion]

 Heb jij nog tips voor een geslaagd bedrijfsuitje?

 

 

2017-02-27T09:23:37+00:00 Categories: Organiseren|Tags: |2 Comments

2 Reacties

  1. Nanette 22 november 2017 at 10:40 - Reply

    Bedankt voor de leuke tips. We willen bij mij op kantoor een bedrijfsuitje organiseren. Op deze manier kunnen we de werknemers bedanken voor hun harde werk het afgelopen jaar. Ik kijk er al naar uit om allemaal een personenbus in te stappen en een leuke dag tegemoet te gaan.

  2. Marieka Baars 23 november 2017 at 12:55 - Reply

    haha, dat kan ik mij voorstellen, veel (voor)pret alvast!

Reageer