• Pomodoro techniek: Timemanagement met een tomaat.

Pomodoro techniek: Timemanagement met een tomaat

Ik wist niet dat een tomaat je zou kunnen helpen met timemanagement. Maar het kan echt! De Pomodoro techniek is zo simpel als goed tegelijkertijd. Ik werk er zelf regelmatig mee, met name als ik merk dat ik WOG (WOG: werk ontwijkend gedrag) vertoon. Het helpt me om toch, zij het soms met frisse tegenzin, aan een opdracht te werken. Ook beperk ik de perfectionist in mij om te veel tijd aan een minder belangrijke (maar o zo leuke) opdracht te besteden. Ik leg je uit wat de Pomodoro techniek inhoudt.

Padre Pomodoro

De techniek achter de tomaat is ontwikkeld door Francesco Cirillo. Hij merkte dat hij tijdens zijn studietijd niet erg productief was en snel afgeleid waardoor hij zich slecht kon concentreren. Hij sprak met zichzelf af dat hij nu echt eens 10 minuten moest gaan studeren en gebruikte hier voor een kookwekker in de vorm van een tomaat. Het idee hierachter is dat mensen vaak pas wat gaan doen, op het moment dat het er op aan komt zoals een deadline.

Uno Pomodoro

Waar het om gaat is dat je werk binnen een vooraf afgesproken tijd (25 minuten) doet, gevolgd door een pauze van 5 minuten. Een setje van 25+5 minuten heet een Pomodoro. En na 4 Pomodoro’s neem je een langere pauze van bijvoorbeeld 15 minuten. Een normale werkdag bestaat uit ’s ochtends twee setjes van 4 pomodoro’s en na de lunch nog eens twee setjes van 4.

Pomodoro timer

De timer op je smartphone werkt natuurlijk prima, evenals een gewone stopwatch. Maar wil je je eigen Pomodoro timer, dan kun je die natuurlijk online bestellen. Liever eenvoudig houden kan natuurlijk ook door gebruik te maken van online pomodorotimers zoals die van RapidRabbit. Het voordeel van deze app is dat je zelf het geluid kunt instellen, dat je pauzes worden bijgehouden en hoeveel pomodoro’s je al gedaan hebt. De Pomodoro Timer kun je ook naar wens instellen: lettertype, geluid en het aantal pomodoro’s dat je nodig hebt voor het afronden van een taak.

Meer weten?

2018-05-03T10:10:09+00:00Categories: Time Management|Tags: |0 Comments

Leave A Comment