3 Tips tegen uitstelgedrag

Je hebt écht geen zin in die klus die eigenlijk al veel te lang ligt; de facilitaire begroting voor volgend jaar, het invullen van een balance scorecord of gewoon wat personeelsadministratie. Maar toch weet je dat je er niet langer onderuit kan komen. Je bent van ellende al begonnen met verschillende andere dingen die nog op je to-dolist stonden en de tijd kruipt voorbij. Met onderstaande tips kun je jouw uitstelgedrag aan pakken en resultaat boeken!

Wees op je best

De ene werkt ’s ochtends lekkerder, een ander liever in de middag of  ’s avonds. Dit heeft te maken met je bioritme. Weet van je zelf wanneer je de meeste energie hebt en plan voor dat moment van de dag tijd voor die opdracht die echt een keer af moet. Zit je nu net in een energiedipje, ga dan eerst even een babbeltje maken met je collega of ga iets anders doen waar je weer energie van krijgt. Of beloon jezelf met een klusje wat je (wel) leuk(er) vindt. Maar dan ga je écht aan de slag…!

Weet wat je moet doen

Als je met Getting Things Done van Tim Allen werkt, beschrijf je vaak de eerst volgende actie. Wat is de eerstvolgende stap die je moet zetten om de klus te klaren? Is het een kwestie van alleen lezen of moet je er een verslag van maken? Maak voor jezelf inzichtelijk uit welke onderdelen de taak bestaat zodat je die een voor een kunt afvinken.

Begin!

Knip een grotere opdracht in meerdere kleinere onderdelen op. En zet een timer van 1 pomodoro en maak een begin. Als is het maar voor 10 tot 30 minuten. Misschien valt het allemaal best mee en ben je sneller klaar dan je had verwacht. En anders heb je een goed begin gemaakt en ben je gemotiveerder om de klus te klaren.

 

En nu hup…. beginnen met die klus die al te lang ligt…

2017-02-27T12:38:29+00:00Categories: Time Management|Tags: |0 Comments

Leave A Comment