Met een attentiebeleid krijg je loyale medewerkers

De factor mens is in een organisatie een kostbaar goed. Investeren in medewerkers wordt vaak gedaan met opleidingen en/of trainingen. Maar er is iets dat veel waardevoller is dan dat: aandacht. Dat is niet alleen een luisterend oor bieden, maar ook écht aandacht geven aan de werknemer. Hierdoor kan de organisatie van een medewerker een loyale medewerker maken. Zeker de groep (oudere) facilitair medewerkers kunnen zich soms onderkant van de organisatie voelen, dus hier zijn grote stappen te maken!

Jubilea

Voor collega’s die 25 jaar bij de zaak zijn of die met pensioen gaan, is vaak beschreven wat er vanuit de organisatie geregeld wordt. Maar het gaat juist om de andere, kleinere momenten. Bijvoorbeeld door op je eerste werkdag een bos bloemen te ontvangen, een kaartje op de dag voordat je op vakantie gaat, of een cadeaubon om je te feliciteren met het halen van dat belangrijke examen waar de collega hard voor heeft geleerd. Maar weinig bedrijven zijn écht attent naar hun medewerkers toe.

Met de pet rond

En als dit al gebeurd, dan is vaak vanuit de directe collega’s die met de pet rond gaan om een aardigheidje te kopen. Laat je als organisatie ook eens van je attente kant zien door een attentiebeleid op te stellen. Hierin geef je richtlijnen aan hoe je om gaat met grotere gebeurtenissen zoals overlijden, langdurige ziekte en/of huwelijk. Maar ook voor andere, minder ingrijpende situaties kun je beschreven hoe je hier mee omgaat. Een kaartje sturen kan altijd en kost vrijwel niets.

Juiste moment

Attent zijn heeft ook te maken met het juiste moment. Een kaart die is ondertekend door de directeur maar die pas een week na de verjaardag wordt gegeven, verliest zijn waarde. Ben je zelf niet het meest attente type, maak dan goed gebruik van je agenda. Zet alle verjaardagen van je medewerkers en andere bijzondere momenten in je agenda met een automatische herinnering die 3 dagen van te voren in beeld verschijnt. En leg een voorraad wenskaarten aan die je gemakkelijk kunt pakken. Maak gebruik van internet. Er zijn tal van webshops voor het online bestellen van een Boeket Bloemen, bonbons, Kraammand, T-shirt met Bedrukking, Boek, Fles Wijn of cadeaubon. Makkelijk en snel!

Echte aandacht kost bijna niets, maar is onbetaalbaar!

Eerder gepubliceerd in ArboFocus, nr 2, februari 2013, zie  arbofocus artikel 2013-03

2018-09-13T09:44:17+01:00Categories: People Management|Tags: |0 Comments

Leave A Comment