• Een goede manager maakt het verschil

Een goede manager maakt het verschil

Mensen die eens een slechte manager hebben gehad, weten dat een goede manager echt een verschil kan maken. En je vindt je overal, die slechte managers. Een goede manager is daarentegen lastig te vinden.

Onderschatten en romantiseren

Ten eerste kwamen we tot de conclusie dat veel mensen de functie van leidinggevende totaal onderschatten. Dat ze het veel te veel romantiseren; een mooie leaseauto, de nieuwste telefoon en drie keer jaar op vakantie naar een zonnig oord. De zijde van luisteren naar mensen, het aanspreken van medewerkers en de eindverantwoordelijkheid dragen voor een afdeling of een team, ziet men vaak niet. Maar ook dat leidinggeven hetzelfde is als mensen afsnauwen en niet respectvol behandelen is. (‘ze hebben maar te doen wat ik zeg’)

In de klei

Wij waren het er over eens dat je altijd, in welke branche dan ook, onderaan de ladder moet beginnen. Hoppakee, met de voetjes in de klei! Pas dan zou je gaan inzien hoe zwaar, eentonig, afwisselend, spannend, leuk (etc,etc) het werk daadwerkelijk is. Pas dan snap je dat, als je leidinggevende jou niet respectvol behandeld, wat het met je doet. En dat je dat nooit zou (moeten) willen doen wanneer je zelf die functie van manager ambieert. Maar ook dat je op deze manier het gewenste (voorbeeld) gedrag kan laten zien, en makkelijk kennis aan op anderen kan overdragen.

Ambities te over

Ik herinner mij nog een gesprek dat ik hoorde en wat mij altijd is bijgebleven. Twee medestudenten die het grote geld wel zagen zitten en ook een idee hadden hoe ze dat zouden gaan bereiken. Superambitieus en niet gehinderd door enige kennis, hoorde ik de ene tegen de ander zeggen ‘nou, voor minder dan 3000 bruto, kom ik écht mijn bed niet uit hoor! Ik heb niet voor niets 4 jaar gestudeerd!‘. Ik ben bang dat als ze zich hier echt aan hebben gehouden, dat het nog wel eens tegen is gevallen…

It ain’t easy

Mijn gesprekspartner kwam met het verhaal dat een overijverig groentje op de vraag wat zijn ambities waren, had geantwoord ‘binnen 2 jaar zit ik op jouw stoel’. Nu hoef je niet veel van de schoonmaakbranche (of retail of een branche waar veel jongeren als bijbaantje werken) te weten, maar neem van mij aan: het is hard werken. Erg hard werken. Niet alleen voor de dames en heren die dagelijkse de werkplekken schoonmaken of de vloeren dweilen. Ook, of eigenlijk JUIST als goede manager. Je zit overal tussen in: de ‘vloer’ schopt naar boven, ‘boven’ trapt je naar beneden en vanaf de zijkant heb je je opdrachtgever(s) of klanten die altijd en beter meer willen. Alleen resultaten tellen en het is jouw taak om dat allemaal zo soepel mogelijk te laten verlopen. Blije mensen op de vloer, een tevreden manager boven je en een klant die met plezier de factuur op tijd betaald.

Goede manager is alleskunner

Het aansturen van team mensen vraagt méér dan vragen hoe het weekend was. Je moet weten hoe maar ook waarom er op een bepaalde manier gewerkt wordt. Je moet mensen aan durven spreken, ook als het nieuws dat je te brengen hebt niet leuk is (personeelszaken, gesprekstechnieken en managementvaardigheden). Hoe steken de financiën in elkaar? En erg belangrijk, om kunnen gaan met werkdruk.

1 + 1 = …

Ben je als je bovenstaande dingen hebt gedaan, een goede manager? Nee, dat moet ook ín je zitten. En laten we eerlijk zijn, dat stukje heeft lang niet iedereen in zich. Als je er achter komt dat je (eigenlijk) geen leidinggevende functie ambieert of niet meer wilt hebben, zie dat dan niet als gezichtsverlies maar als een prachtig leerpunt. We zijn er hier al ster in om veel te veel leidinggevenden te hebben (kleine span of control). Doe jezelf, jouw team, jouw leidinggevende(n), jouw bedrijf, jouw partner een groot plezier en durf voor jezelf te kiezen, en voor een functie die wél bij je past!

2017-02-23T22:14:49+00:00Categories: Management|Tags: |0 Comments

Leave A Comment