• Stetosscoop

Minder gezondheidsklachten op het werk door een korte pauze

Minder gezondheidsklachten op het werk, is voor zowel de medewerker als de ondernemer in het voordeel. Je werk onderbreken met een heel korte pauze kan de kans op geestelijke vermoeidheid en lichamelijke klachten al aanzienlijk verlagen. Zogenaamde anti-rsi-software zoals Ergonomix of Workpace laten je als gebruiker weten wanneer je een micropauze (van soms een paar seconden) moet inlassen. Maar of je nu wel of geen klachten hebt, wanneer je net in een flow zit en je krijgt zo’n irritant pop-up, dan kan je geduld wel eens op de proef gesteld worden. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Minder gezondheidsklachten door rekken en strekken

Onafgebroken achter je beeldscherm werken, werkt mentale moeheid en lichamelijke klachten in de hand. Het doen van een paar rek-en-strekoefeningen kan helpen. Een loopje naar het koffiezetapparaat of naar je collega die je nog wilde bellen, doen ook wonderen. Wanneer het kan, kun je je werkzaamheden dusdanig plannen zodat je meer afwisseling hebt. Bijvoorbeeld door je beeldscherm-, kopieer-, scan-, lees-, telefoon- en overlegwerk beter te verdelen over de dag zul je merken dat je minder bewust geplande micropauzes nodig hebt.

Kom in de flow

Veel mensen zijn aan het begin van de ochtend het meest productief. Wanneer je in je flow zit, is het niet prettig om veel micropauzes te plannen. Hoe lang jou zo’n pauze duurt ligt heel erg aan jou zelf en jouw eigen wensen. Even ontspannen kun je ook doen door je facebookpagina te bekijken of enkele (korte ) nieuwsberichten te lezen. Maar ook door even een praatje te maken met een collega. Een andere manier om meer te bewegen op de werkplek is door in plaats van een collega te bellen, even langs te lopen.

Sneltoetsen

In plaats van te muizen, kun je sneller en beter werken met sneltoetsen in Windows verkenner, word en symbolen. Het is even wennen maar je zult zien, dat je het snel onder de knie hebt.

2017-03-03T11:19:14+00:00Categories: Gezondheidsmanagement|Tags: , |0 Comments

Leave A Comment