• Yoga in het park

Kantoorgymnastiek: bewegen op de werkplek om soepel te blijven

Een stijve rug, kramp je in arm of gewoon de behoefte om even te bewegen op je werkplek. Zo blijf je lekker flexibel wanneer je niet altijd tijd hebt om na het werk nog uitgebreid te gaan sporten. Maar bewegen op de werkplek kan iedereen! In mijn artikel van ‘Voorkom een after lunch dip‘ had ik je al de tip gegeven om tijdens je lunchpauze even een blokje om te maken. Of door een of twee haltes eerder uit de bus te stappen en het laatste stukje te lopen.

Bewegen op de werkplek door persoonlijk contact

In plaats van te bellen of te mailen, loop eens bij je collega langs die je iets wilde vragen. Zo leer je collega’s kennen en zeker als facilitair manager of medewerker, is het zichtbaar zijn in de organisatie erg belangrijk. Loop je pandrondje op verschillende dagen zodat je iedereen kan zien, maar zij jou ook. In plaats dat zij je gaan bellen, mailen of een FMIS call aan maken, kunnen ze meteen die vraag stellen, of de klacht met je bespreken.

Centrale printer

Niet alleen vanuit kostenoverweging is het goed om een centrale printer te hebben, jij en je collega’s hebben ook meteen loopje. Het smoesje dat dit niet kan ‘vanwege het uitprinten van vertrouwelijke gegevens’ gaat eigenlijk nooit op. Met een pincode of pasje kan dit verholpen worden.

Rekken en strekken

Dit kan heel onopvallend, rekken en strekken. Pak bijvoorbeeld het kopje van de bovenste plank. Of wanneer je (informeel) belt kun je best even op je tenen staan, je kuiten stretchen of gewoon over de bal van je voet te rollen. Iets opvallender is een oefeningetje waarbij je je arm in een hoek van 90′ buigt en je handpalm naar boven wijst. Met je andere hand druk je op je open hand. Even stevig tegen elkaar aandrukken en je merkt dat je armspieren in beweging zijn.

Sporten is tijd voor jezelf

Ik kan me heus wel voorstellen dat je na een drukke dag geen zin hebt om jezelf naar de sportschool te slepen. En hoewel dat natuurlijk wel goed is, kun je ook een stuk gaan fietsen of wandelen, of misschien wel hardlopen. En als jouw bedrijf een bedrijfsfitnessprogramma aanbiedt, kijk dan of dat iets voor jou kan zijn. Qua prijs is dit vaak best interessant! En in sommige gevallen mag je zelfs tijdens werktijd sporten. Dan heb je helemaal geen reden meer om niet lekker te bewegen!

2018-05-03T10:40:10+00:00Categories: Gezondheidsmanagement|Tags: |0 Comments

Leave A Comment