• Bedrijfshuisvesting: Ontevreden over servicekosten gebouwverhuurder?

Bedrijfshuisvesting: Ontevreden over gebouwverhuurder of eigenaar?

Ontevreden over gebouwverhuurder? Veel organisaties huren een pand en er zijn maar weinig lovend over de verhuurder of eigenaar van het gebouw. Uit onafhankelijk onderzoek door huisvestingspecialist Solved onder 85 huurders (105 gebouwen, 700.000 m2 gehuurde kantoormeters) blijkt dat huurders hun beheerder slechts met een 5,7 waarderen. De grootste oorzaak hiervan is (het gevoel van) het gebrek aan transparantie van servicekosten. Vaak is het budget hiervoor niet in gezamenlijk overleg vastgesteld waardoor veel huurders nog wel eens onaangenaam worden verrast. Met name de kleine huurders in een bedrijfsverzamelgebouw zijn negatiever dan grotere collega-bedrijven. Als reden hiervoor wordt genoemd het beperkte contact. Circa 30% van de huurders ziet geen toegevoegde waarde aan de rol van de beheerder. Maar liefst 20% van de respondenten zegt dat ze nooit contact hebben met de verhuurder

Huurder is een lust, geen last!

Zo actief (en misschien wel agressief) als dat de verhuurders zijn om nieuwe klanten binnen te halen, zo gedeisd houden zij zich nadat de huurovereenkomst is getekend. Storingen kun je alleen via een e-mail melden. De (telefonische) bereikbaarheid is erg beperkt. De opvolging van gemelde problemen laat te wensen over. Dit gedrag heb ik al bij meerdere verhuurders ervaren. En dat terwijl ik als huurder klant ben. Iemand/Iets dat er voor zorgt dat er voor zorgt dat er geld betaald wordt. Maar ik word vaak behandeld als “weer zo’n lastig iemand met een vraag”. Een verhuurder zou mij al erg blij maken met het nakomen van gemaakte afspraken en het aannemen van een storing via de telefoon op normale tijden dat je als facilitaire afdeling een melding zou willen doen. (lees: 2 uur voor en 2 uur na openingstijd van het pand of de organisatie).

Afrekening servicekosten

De schuld van de (vaak tegenvallende) afrekening van de servicekosten ligt mijns inziens niet alleen bij de verhuurder. Ook als huurder heb je je verantwoordelijkheid hierin te nemen! Maak duidelijke afspraken wat wel en niet onder de servicekosten valt. En realiseer je dat alles wat je onder de servicekosten rekent, je weinig invloed op hebt. Ik heb meegemaakt dat bij de aanschaf van een brandmeldcentrale maar liefst 5 onderaannemers langs kwamen. En iedereen moet er wat aan verdienen dus ik ben bang dat de uiteindelijke kosten van diezelfde centrale minimaal 1 keer over de kop is gegaan, er van uit gaande dat ieder bedrijf circa 20% op de prijs gooit. Maar denk zelf ook na! Het vervangen van een lampje in de algemene ruimte kan worden gedaan door de verhuurder. De kosten zie je later terug in de servicekosten met een administratietoeslag van enkele procenten. Wees dan niet verbaasd dat dat lampje zo’n 200 euro kost. Naast de hoge kosten, duurt het vaak veel langer dan wanneer je als facilitaire afdeling zelf een kleine voorraad lampen hebt, evenals een ladder en 5 minuten tijd.

Huurderscommissie

Maak je sterk en verenig de verschillende huurders in een huurderscommissie. Bundel je krachten en klachten! Door bijvoorbeeld elke drie maanden met de verhuurder of eigenaar van het gebouw een afspraak te maken, kun je concretere stappen zetten. Zorg wel voor een goede verslaglegging die naar alle partijen wordt gestuurd en kom uiteraard zelf ook je afspraken na!

2017-02-28T21:31:07+00:00Categories: Huisvestiging|Tags: , , |0 Comments

Leave A Comment