• catering

Bedrijfsrestaurant; lekker lunchen in een aantrekkelijke omgeving doet eten

In de supermarkt wordt voor openingstijd brood afgebakken om vroege klanten aan te sporen om vers brood te kopen. Tristan Ellen deed voor zijn afstudeeropdracht (met de titel  ‘Servicescape emotion and behavioral Intentention’), ter afronding van zijn opleiding Facilitair management aan de Stenden Hogeschool in Leeuwarden, onderzoek naar welke invloed de vormgeving en ambiance van een bedrijfsrestaurant heeft op de bestedingsgedrag en welbevinden van gasten.  Eén van de conclusies was dat klanten vaker terugkomen en meer besteden. Lekker lunchen in een aantrekkelijke omgeving doet eten!

Meer met minder

Tristan deed zijn onderzoek bij HTC Concepts in Almere. Aanleiding was dat hij merkte dat de cateringmarkt aan het veranderen is. Bedrijven zijn minder scheutig met subsidies, waardoor de gasten meer voor de gemaakte kosten opdraaien. Cateraars moeten meer gasten trekken e er voor te zorgen dat zij meer uitgeven, om uit de kosten te komen. Het bleek dat vriendelijkheid en servicegerichtheid van het personeel al eerder onderzocht was, maar het effect van de omgeving nog niet. 

Hij vroeg 150 medewerkers om mee te werken aan zijn onderzoek dat hij had onderverdeeld in drie delen:

  1. Hoe beoordelen de gasten de fysieke omgeving van het bedrijfsrestaurant?
  2. De emotionele staat van gasten in de restaurantomgeving. Voelen zij zich daar gelukkig of juist ongelukkig, opgewonden of slaperig?
  3. De gedragsintenties van de gasten met betrekking tot het bedrijfsrestaurant. Vinden zij het fijn om er te komen, willen ze er meer geld uitgeven dan ze eigenlijk van plan waren? 

Omgeving

Hij vroeg hen naar hun mening over het effect van atmosferische omstandigheden zoals verlichting, achtergrondmuziek, temperatuur, aroma’s, luchtkwaliteit  en geluidsniveau. Wat heeft de indeling en functionaliteit voor effect? Daarbij keek hij naar de algemene indeling van het restaurant, de opstelling en kwaliteit van stoelen en tafels, maar ook naar de vindbaarheid van de toiletten.

Aankleding

En tot slot de aankleding: welke invloed hebben schilderijen en foto’s, vloer, plafond, muren, bloemen, planten, warme kleuren en tafelgerei? Er is nagegaan of dat vervolgens leidt tot een langer verblijf, meer geld uitgeven, vaker komen en aanbevelen bij anderen. Een van de conclusies was dat een omgeving die blijdschap genereert een positief effect heeft op deze vier punten. 

Aantrekkelijke zitgelegenheid

De aankleding van de ruimte met schilderijen, foto’s, vloer, aanwezigheid van bloemen en planten en zelfs servies heeft invloed op de beleving van de mensen. Daarnaast hebben atmosferische omstandigheden zoals temperatuur, reuk, geluidsniveau en de luchtkwaliteit effect. De opstel-ling en functionaliteit van het meubilair en het makkelijk de weg kunnen vinden hebben geen aantoonbaar effect.

Bedrijfsrestaurant; Met weinig middelen een groot verschil

Een paar tips waarmee jij een verschil kan maken:

  • Hang gekleurde banieren al dan niet voorzien met print op
  • Leg wat decoratiematerialen zoals plasticgroente, fruit en brood neer
  • Vervang het oude servies eens door wat nieuwe borden en mokken
  • Leg op iedere tafel een (papieren) tafelloper of -kleedje
  • Een klein plantje op de tafel heb je al voor een paar euro

 

Voor meer inspiratie, kijk eens bij

 

2017-02-27T09:46:00+00:00Categories: Catering|Tags: , |0 Comments

Leave A Comment