• Diefstal op het werk

Diefstal op het werk; hoe kun je dit beperken?

Van een pak papier voor thuis, wat suiker- en/of melksticks voor op vakantie tot het meenemen van meubilair dat nog lang niet afgeschreven is. Soms per ongeluk, maar vaak ook met opzet, nemen collega’s spullen mee van het werk naar huis. Zeker als Facilitaire afdeling koop je veel producten in. Geld verdienen kun je er niet mee (tenzij je de kosten door belast aan de gebruikers); geld besparen daarentegen wel. Hier enkele tips om diefstal op het werk te beperken en hopelijk te voorkomen;

Diefstal op het werk; wat je niet ziet, bestaat toch!

Domweg je kop in het zand steken is niet verstandig. Beter is het het onderwerp bespreekbaar te maken, bijvoorbeeld tijdens een werkoverleg of door het opstellen van een integriteitsbeleid. Geef daarnaast duidelijk aan wat de consequenties zijn. Vraag collega’s om opmerkelijke situaties te melden. Dat kan iets zijn dat het iemand op valt dat rond de zomervakantie de thee er zo hard door heen gaat. Of dat iemand er toch echt zeker van was dat er gisterenochtend nog twee toners in de kast lagen. Maar ook dat een collega het was opgevallen dat er op een vreemde plek verpakkingen van bijvoorbeeld candybars lagen. Sla dit soort zaken op in je geheugen of hou het bij in een logboek of agenda. Zeker als je meerdere dergelijke incidenten zich voordoen, kun je beter inzichtelijk krijgen wat er wanneer gebeurd is en wie er op dat moment aanwezig was.

Goed voorbeeld doet goed volgen

Als leidinggevende van een facilitaire organisatie, maar zeker ook als eigenaar, moet je het goede voorbeeld geven. Dus ook jij neemt geen inktcartridge voor thuis mee naar huis zonder dat je dit volgens de normale procedure hebt aangevraagd. Durf één lijn te trekken en je hier ook aan te houden.

Gelegenheid maakt de dief(stal)

Grote voorraden aanhouden is vanuit economisch oogpunt geen handige tip maar ook vanuit het perspectief om diefstal op het werk te beperken zeker niet. Een notitieboekje uit een stapel van 30 mis je minder snel dan wanneer er maximaal 5 stuks liggen. Dit geldt ook voor etenswaren en drank.

Opgeruimd staat netjes en werkt beter

Dieven houden van chaos: daar gaan zij in op en maken gebruik van de situatie. Een magazijn vol dozen is vragen om problemen. Een kast die van ellende niet meer dicht te krijgen is, idem. Een kratje bier dat bij de goederenontvangst onder het laaddok of om de hoek wordt gezet, zie je niet zo snel wanneer het buitenterrein een grote puinhoop is.

Let op signalen

Heb je het gevoel dat er wordt gestolen, dan is dit waarschijnlijk ook nog waar ook. Neem de signalen serieus zonder meteen verdenkingen uit te spreken. Zo kan het opvallen als iemand het liefst heel vroeg begint of later weg gaat, ineens veel nieuwe kleding of spullen zoals mobiele telefoon en een tablet heeft die hij daarvoor niet had (een levensstijl die niet past bij het inkomen), hoog ziekteverzuim, opmerkelijk veel fouten maakt, maar ook wanneer iemand ineens zijn baan opzegt zonder een specifieke reden. 

Betrapt!

Heb je iemand betrapt, gaan dan nooit alleen het confrontatiegesprek aan. Vraag altijd een derde persoon, bij voorkeur iemand van HRM, hierbij. Zo voorkom je dat het niet jouw woord tegen de ander wordt of dat er zaken verdraaid kunnen worden in jouw nadeel. Afhankelijk van de mate van de diefstal kun je beslissen om aangifte te doen. De impact voor de organisatie en de dief is vaak groter dan in eerste te overzien. Zeker jonge gelegenheidsdiefjes hebben waarschijnlijk geen idee welke problemen zij zich op hun hals gehaald hebben (strafblad!) en kunnen hier de rest van hun werkend leven last van houden. Laten gaan is mijns inziens zeker geen optie. Maar probeer er samen uit te komen, bijvoorbeeld door af te spreken dat de schade terugbetaald wordt en de persoon in kwestie zelf ontslag neemt. Dit scheelt ook voor de organisatie een heel hoop gedoe en tijd. 

2017-02-27T12:36:55+00:00Categories: Beveiliging|Tags: , , |0 Comments

Leave A Comment